Ewidencja czasu pracy – system RCP, czy jest naprawdę potrzebny Twojej firmie?
Przypomnijmy czym w ogóle jest system RCP – według najpopularniejszej encyklopedii - rejestracja czasu pracy to zestaw środków technicznych i informacyjnych mających na celu kontrolowanie obecności, nieobecności, spóźnień, zwolnień pracownika itp. Na przestrzeni ostatnich lat na rynku pojawiło się wiele systemów informatycznych, które w znaczący sposób usprawniły ewidencję czasu pracy. Firmy przeszły swoistą rewolucję - od ręcznej rejestracji czasu pracy, podczas której pracownik osobiście wpisywał się na papierową listę obecności, która następnie była przekazywana do działu kadr, po w pełni zautomatyzowaną rejestrację czasu pracy, w której pracownik „odbija kartę” tuż po wejściu do pracy, często nawet z podziałem na sektory, w których obecnie się znajduje. Jest to szczególnie ważne w firmach produkcyjnych – nie tylko ze względu na fakt dokładnej rejestracji czasu pracy, ale także zasad bezpieczeństwa jakie obowiązują na terenie zakładu. Zintegrowane systemy RCP sprawdzą się głównie w branżach produkcyjnych , nie znaczy to jednak, że inne branże nie mogą korzystać z takiego rozwiązania, aby prowadzić ewidencję czasu pracy a także dbać o prawidłowy rozwój przedsiębiorstwa. Warto jednak przyjrzeć się rożnym systemom RCP i dostosować najlepszy system rozliczania czasu pracy dla swojej firmy.
System RPC jest odpowiedzią na rosnące potrzeby przedsiębiorców w obszarze zarządzania firmą, koniecznością rejestrowania czasu pracy, a także na przepisy prawa, które wyraźnie mówią o tym, że obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy ciąży na każdym pracodawcy bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników czy rodzaj zawartej umowy. Wyjątek stanowią jedynie:
- pracownicy objęci zadaniowym systemem pracy,
- pracownicy, którzy zarządzają przedsiębiorstwem w imieniu pracodawcy
- pracownicy otrzymujący ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w nocnej porze.
Wraz z początkiem 2019r. pojawiło się kilka zmian w prowadzeniu dokumentacji pracowniczej ewidencji czasu pracy. Jak pisze specjalistka ds. kadr Donata Hermann – Marciniak
Od 01.01.2019 r. w skład dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania czasu pracy wchodzi m.in. ewidencja czasu pracy zawierająca informacje o liczbie przepracowanych godzin oraz godzinie rozpoczęcia i wykonywania pracy. Ta nowelizacja w przepisach prawa pracy wynika z potrzeby ułatwienia przeprowadzania kontroli inspektorom Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie czasu pracy pracownika. Informacje dotyczące godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy pozwalają ustalić czy pracownikowi zapewniono 11-godzinny nieprzerwany odpoczynek dobowy i 35-godzinny odpoczynek tygodniowy i czy nie dochodzi do łamania doby pracowniczej.
Aby prowadzić taką dokumentację nie trzeba od razu inwestować w drogi, często skomplikowany we wdrożeniu system RPC. Co więcej – nie trzeba też wkładać zbyt wiele wysiłku, aby taka rejestracja czasu pracy została w firmie wdrożona bez większych problemów. Warto zwrócić uwagę na to, że rejestrowanie czasu pracy to nie tylko skomplikowane systemy RPC, ale także przyjazne w obsłudze aplikacje, które w kilku krokach można wdrożyć w firmie niezależnie od jej wielkości. Wystarczy chęć do zmian na lepsze i dostęp do Internetu (aby się zarejestrować, później aplikacja może działać w trybie offline).
Do tego służy półautomatyczny system rejestracji czasu pracy – taki jak WorkTime. Warto wspomnieć, że nasz program nie został stworzony po to, aby kontrolować pracowników, ale po to aby optymalizować procesy zachodzące w firmie, oszczędzać czas i przyczyniać się do wzrostu przychodów. Nasza aplikacja do rejestracji czasu pracy, w automatyczny sposób generuje raport dotyczący czasu jaki pracownik spędził nad pracą dla naszej firmy. Bez zbędnego wprowadzania czytników i rejestratorów czy ręcznego spisywania danych. Wystarczy, że pracownik uruchomi zegar czasu pracy bezpośrednio w aplikacji WorkTime dostępnej online i offline i wykonuje proste czynności: klika play/ pause/ wznów/ zielona słuchawka/ czerwona słuchawka.
WorkTime to idealne narzędzie do rejestru i raportowania godzin pracy
Nasze oprogramowanie rejestruje czas poświęcony na pracę nad zleceniem/czynnością. WorkTime generuje czytelne raporty, których wygląd można konfigurować według własnych potrzeb.
Jak to działa:
- Zleceniobiorca mierzy czas pracy - dzieli prace na zlecenia/projekty/sprawy/czynności i mierzy czas spędzony nad konkretną pracą ("za godzinę");
- Zleceniobiorca rozlicza swój czas pracy po ustalonej stawce godzinowej;
- Zleceniobiorca przedstawia przepracowany i zmierzony czas w postaci raportu, który może być przesłany w formie załącznika pdf.
Zalety oprogramowania: „Wszystko powinno być tak proste, jak to tylko możliwe, ale nie prostsze.” (Albert Einstein)
- Nasze oprogramowanie jest bardzo proste w obsłudze, bez zbędnych funkcjonalności - dostosowane do potrzeb zleceniobiorcy;
- Możesz korzystać z oprogramowanie z każdego miejsca na świecie;
- I najważniejsze: rozwiązuje problem związany z wprowadzeniem obowiązku ewidencji czasu pracy (nowelizacja ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę - Dz. U. z 2015 r. poz. 2008 ze zm.).
Rejestracja czasu pracy w aplikacji odbywa się na poziomie zadań i czynności ( pracownik może prowadzić ewidencję czasu pracy – ile czasu poświęcił na dane zadanie). Ewidencja czasu pracy w WorkTime pozwala m.in. na sprawdzenia ile godzin na pracę poświęcił pracownik w danym dniu lub w danym przedziale czasu. Sprawdzenie konkretnej daty wstecznej (w razie kontroli) nie stanowi też żadnego problemu, ponieważ wszystkie dane dotyczące rejestracji czasu pracy są bezpiecznie szyfrowane zapisywane na naszych serwerach.
Jeśli chcesz ułatwić i przyspieszyć sobie pracę, zoptymalizować procedury kadrowe – koniecznie wypróbuj WorkTime przez 14 dni za darmo. Rejestruj na bieżąco i śpij spokojnie. Wypróbuj już teraz!