Według badania Gemius E-commerce w Polsce 2017 ponad 54% internautów kupuje produkty drogą online. Czy wraz ze wzrostem klientów e-commerce wzrasta poziom obsługi klienta? Sprawna, zintegrowana troska o klienta to już nie tylko miły gest, a wymóg, który może świadczyć o konkurencyjności sklepu internetowego. Czy jest zatem możliwe, aby stworzyć w pełni zautomatyzowany, pozbawiony jakichkolwiek błędów system, który jednak nadal będzie… ludzki? Oto kilka, dzięki którym Twój e-sklep obierze kurs na sukces w e-commerce!

UX – jak skutecznie utrzymać uwagę klienta?

User experience (UX) to ogólne wrażenia osoby odwiedzającej Twój sklep. Zazwyczaj wskaźnik UX jest oceniany na podstawie tego, jak łatwo użytkownicy mogą poruszać się po witrynie, znaleźć to, co ich interesuje oraz jak bardzo te wszystkie procesy są intuicyjne. Wielu przedsiębiorców sądzi, że przyjemne dla oka ikony są w stanie załatwić sprawę, jednak zagadnienie to jest o wiele głębsze i dotyczy tego:

  • Jak szybko ładuje się strona?
  • Czy jest łatwa w nawigacji?
  • Czy działa bezproblemowo na urządzeniach mobilnych?
  • Czy grafika jest prosta, konkretna i jasna?
  • Czy proces wykonania zakupów jest ograniczony do niezbędnego minimum?

 

Komentarz udzielony przez Agnieszkę Borowską-Zasadę z WorkTime dla Marketing i Biznes

Bezproblemowe działanie strony na urządzeniach mobilnych to dzisiaj taki sam standard jak posiadanie strony internetowej w ogóle. Już dawno w niektórych branżach ruch z urządzeń mobilnych jest większy niż z desktopów i to jest spore wyzwanie projektowe ponieważ mobilny ruch to w znacznej większości telefony komórkowe z niewielkim ekranem, a nie tablety z ekranem na tyle dużym że praktycznie nie różniącym się od desktopów.
    
Inaczej jest w procesie zakupu, gdzie nie tylko ważny jest dobry UX ale działanie samego procesu we wszystkich możliwych ścieżkach łącznie z np. wznawianiem nieudanej płatności czy też odroczoną płatnością, albo dobrze zrealizowanym zapamiętywaniem koszyka. To utrzymanie uwagi klienta właśnie w tym miejscu ma największe znaczenie ponieważ zwykle decyzja zakupowa podejmowana jest na komórce, a płatność na dekstopie/laptopie i przejście pomiędzy urządzaniami powinno być w miarę możliwości ułatwione. UX też znacząco różni się w zależności od zastosowania.
    
W naszej aplikacji WorkTime oprócz oczywistej łatwości i ergonomii korzystania z samej aplikacji krytycznie ważne jest pierwsze wrażenie użytkownika, który widzi aplikację po raz pierwszy nie wie jak się z niej korzysta. Ekrany powitalne z wyjaśnieniami, tutoriale, pomoc techniczna – te elementy są w tym przypadku najważniejsze.

W pierwszym kwartale 2018 ok. 87% stron w Polsce nie stosowało certyfikatów SSL. W wypadku sklepów jest to jednak konieczność, zwłaszcza w kontekście zmian w przeglądarce Google Chrome 68, wchodzących w życie latem tego roku. Certyfikt SSL to zwiększenie wiarygodności strony oraz bezpieczeństwo transmisji między użytkownikiem i serwerem. Łatwo sobie wyobrazić, jaki wpływ na konwersje będzie mieć zaniedbanie w tym zakresie – nikt nie czuje się komfortowo, kiedy przeglądarka ostrzega go przed potencjalnym niebezpieczeństwem w sklepie internetowym.

Jest tak wiele elementów, które wpływają na UX, że jednym sposobem, aby przyciągnąć uwagę klienta jest to, aby choć na chwilę postawić się na jego miejscu. Skoro Tobie nie podoba się coś w funkcjonowaniu sklepu lub nie wiesz, jak szybko przejść z jednej zakładki do drugiej, to zwykły użytkownik będzie mieć z tym o wiele większy problem.

Istotnym elementem jest szybkość wczytywania strony. Liczy się optymalizacja samej strony i jej kodu, jak i dobór odpowiedniego hostingu oraz jego ustawień. Przykładowo: różnice wydajności PHP na tym samym hostingu, zależne jedynie od ustawień środowiska, potrafią być pięciokrotne! Jak podaje hubspot.com, średnio jedna sekunda dłużej w czasie ładowania strony obniża konwersje nawet o 7%.

Szybkość wpływa też na efektywność kampanii AdWords – w ten sposób, że jest elementem doświadczenia strony docelowej – jednego z trzech składników tzw. wyniku jakości, istotnie rzutującego na efektywność kampanii. Istnieje też powszechna zgodność specjalistów od SEO – stronom ładującym się dłużej – trudniej jest uzyskiwać wysokie pozycje.

Treść całego artykułu oraz wypowiedzi ekspertów: CHECKLISTA ekomersiaka: Jak skuteczniej zwiększyć sprzedaż w sieci? [7 EKSPERTÓW]

Zgadzam się

Pod poniższym linkiem przedstawiamy naszą politykę prywatności, w której znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych po 25 maja 2018 r. oraz informacja o zastosowanych technologiach (np.: plikach cookie). Akceptacja polityki oznacza, że wyrażasz zgodę na postanowienia zawarte w Polityce prywatności WorkTime.